"Geniul omenesc nu va putea nicicând nascoci inventii mai desavârsite ca acelea create de natura, în care nu lipseste nimic si nimic nu-i de prisos. "

vineri, 22 iulie 2011

Pasarile de pe campiile din jurul Bucurestiului

Mi-am propus sa prezint aici, pasarile care traiesc in campiile de pe langa Bucuresti, din perspectiva fotografului iubitor de animale salbatice si cu exemplificari - poze.
Contrar asteptarilor conform carora zonele civilizate nu sunt adapost bun pentru animalele salbatice, Bucurestiul e un loc cu fauna bogata, variata.

Animalele au primit un ajutor neasteptat in ultimii ani. Terenurile de langa Bucuresti, odinioara cultivate, au trecut in mainile investitorilor imobiliari si in asteptarea unor preturi mai bune la vanzare, au fost lasate in paragina. Campiile pline de tufisuri si buruieni, au devenit habitatul ideal pentru multe specii de pasari si animale. De cele mai multe ori chestiile bune vin insotite de unele rele. Cainii vagabonzi s-au inmultit peste masura si au luat cu asalt si campurile de pe langa Bucuresti. Vad tot timpul haite de caini cutreierand campiile in cautare de cuiburi si pui.

Cea mai frumoasa si productiva perioada tine din aprilie-mai pana in iunie, cand pasarile cuibaresc si sunt intr-o continua miscare in cautarea hranei pentru pui. La inceput de primavara, vegetatia redusa ofera unghiuri bune de pozat. Pe masura ce trec lunile, vegetatia creste si animalele sunt mai greu de vazut si de pozat.

Nagatul
Mi-a atras in mod deosebit atentia cu coloritul lui extraordinar, cu tinuta tantosa, cu tipetele care seamana cu alarma de la masina si cu schimbarile bruste de directie pe care le face in zbor, ajutat de forma corpului si a aripilor. Masculul bataios alunga orice intrus : cotofene, ciori...etc. Se stabileste in zonele de pe camp unde sunt si balti.
Mandru din fire, are tendinta de a sta pe ridicaturi de pamant, pe movilite, de unde are vizibilitate perfecta a zonei. E pozitia ideala in care poate fi pozat. Seara mai are obiceiul sa se scalde in apa baltilor, iarasi un moment frumos de imortalizat.

nagat

nagat

nagat


Pe la inceputul verii apar nagatii juvenili, nu foarte prudenti si deci "prada" sigura pentru aparatul de fotografiat.

nagat juvenil

Fazanul
Masculul de fazan e o aparitie spectaculoasa, mai ales la inceput de primavara cand e sezonul de imperechere si masculul are culori foarte vii. Poate fi vazut aici tot timpul anului. E mult mai usor de pozat iarna, cand totul e acoperit de zapada iar pasarile mult mai tolerante cu prezenta omului. Zboara rar, atunci cand vrea sa traverseze sosele, balti...etc, sau cand e speriat.

fazanul

fazanul

Potarnichea
Mult mai usor de observat iarna, pe zapada, cand se aduna in grupuri mari de cate 12-20 de exemplare. Vara mai greu de vazut si mai greu de pozat din cauza vegetatiei inalte. Daca e sa mai iau dupa observatiile personale, vara potarnichile nu mai stau in grupuri mari, doar perechi (cate doua).

potarnichea

Vanturelul rosu
Pe sus vanturelul rosu planeaza in cautarea prazii : soparle, soareci mici. E alungat in permanenta de cotofene si ciori, care il considera probabil pericol pentru pui. Uneori il urmaresc ca sa-i fure prada, deci vanturelul dezavantajat de marime are viata grea.
Cel mai bun moment pentru pozat vanturelul este atunci cand bate aerul "pe loc", la panda deasupra vizuinii. In astfel de momente este concentrat si sunt sanse sa nu te observe.

vanturelul rosu

Sorecarul comun
Pasare de prada mult mai spectaculoasa decat vaturelul, dar mai rara. Apare mai des in sezonul rece, cand exemplare din nord migreaza in tara noastra. Din cauza ca planeaza lent, e usor de pozat in zbor.

sorecarul comun

Ciocarlanul
E prietenoasa, foarte usor de pozat. Din cauza asta mie imi place sa-i spun in gluma "vrabia de campie".

ciocarlan

Isi face cuiburile pe pamant. Cu ceva noroc se pot gasi usor.

cuib de ciocarlan

cuib de ciocarlan

Presura sura
Usor de confundat cu o vrabie. Are ciocul ceva mai puternic, coada mai lunga.
E mai suspicioasa, mai greu de pacalit. Pentru pozat recomand baltile de apa de ploaia, unde vine seara sa se racoreasca.

presura sura

Pietrarul sur
Cauta locurile inalte (movilite) de unde are probabil vizibilitate totala asupra zonei unde traieste, oferind pozitii bune de pozat.

pietrarul sur

Fasa de camp
O aparitie lipsita de stralucire, insa nelipsita in peisajul de campie. De la distanta e usor de confundat cu juvenilii de codobatura galbena sau cu vrabiile.

fasa de camp


Sfranciocul rosu
Masculul arata spectaculos, avand un colorit frumos, exotic. O captura frumoasa.

sfranciocul rosiatic

Barza alba
Aparitie maiestuoasa, cea mai mare pasare de camp. Anul asta am vazut grupuri mari de berze. Par sa prospere. Ma bucur mult, pentru ca pasarile si animalele mari sunt cele mai sensibile la "civilizatie".

barza alba

Codobatura galbena
Foarte multe codobaturi galbene am vazut pe camp anul asta. E pasarea pe care am intalnit-o cel mai des pe camp, exceptand ciocarlanul.
Acum 2-3 saptamani am vazut foarte multi juvenili de codobatura galbena, semn ca a fost un an bun si pentru specia asta.
In general, codobatura galbena e usor de pozat. Au fost situatii cand a venit pana la 1-2 metri de mine.

codobatura galbena

A fost un an ploios. Pe camp s-au format balti permanente care au atras multe specii de pasari pe care in mod normal nu ni le imaginam ca traind acolo.

Fluierarul de zavoi

Am crezut intotdeauna ca o astfel de pasare traieste doar pe langa baltile cu vegetatie si fauna specifica. Am avut surpriza sa descopar frecvent fluierari si pe langa baltile de ploaie de pe camp.
Foarte sperios, greu te apropii de el. E intr-o continua miscare in cautarea hranei.

fluierarul de zavoi

fluierarul de zavoi

Prundarasul gulerat mic
Am vazut de multe ori anul asta si prundarasi cautand hrana prin baltile lasate de ploaie. E relativ usor de pozat.

prundarasul gulerat mic


Egreta mica
Tot la baltile de pe camp vin uneori si egretele mici sa se hraneasca. O ocazie buna de a le poza. Le-am suprins si eu de cateva ori cautand mancare in baltile de dupa ploaie sau in zbor.
Poza asta a fost facuta pe o balta facuta de apa de ploaie si alimentata permanent de ploile dese de anul asta:
egreta mica

In aer zboara pasari interesante de pozat : lastuni, randunele, drepnele, starci, pescarusi...etc.
O sa ma opresc doar asupra drepnelei, o pasare fascinanta, foarte greu de pozat.

Drepneaua neagra
E greu de pozat din cauza ca nu se aseaza pe pamant aproape niciodata, cu exceptia momentelor cand cuibareste, iar cand zboara se misca cu viteza mare.
Cand le-am vazut prima oara deasupra campului, acum cateva saptamani, era o zi cu nori. Nu mi-au iesit pozele din cauza ca nu era lumina buna. Mi-am propus sa incerc sa le pozez dimineata sau seara, cand e lumina ideala de pozat pasari in zbor. Am incercat in zilele senine si am constatat ca nu au mai venit pe camp sa se hraneasca. Cum veneau norii pe cer, apareau si drepnelele.
Inclin sa cred ca nu le place bataie directa a soarelui, sau caldura.
Le-am vazut in lumina soarelui de dimineata, undeva pe la 07.30 in iulie, de data asta in centrul Bucurestiului, unde e foarte posibil sa si cuibareasca. Era o zi senina, dar la o ora cand erau protejate racoarea diminetii.

Nu am reusit inca sa le pozez bine. Postez o poza facuta pe lumina proasta (nori) si sper ca in viitorul apropiat sa reusesc sa le pozez in conditii bune.
drepneaua neagra

Am mai vazut si pozat codrosu de padure, cocosari (iarna), mierle, muscari, sticleti, ciori, cotofene, stancute, maracinari, rata mare, prigorii (in tranzit toamna)...etc. Si toate astea in camp.
Nu am vorbit inca despre speciile de pe baltile si din padurile de langa Bucuresti. Despre acestea probabil ca voi discuta pe larg in doua articole viitoare.

Probabil mai sunt inca multe specii de descoperit si pozat.
Eu, cu fiecare descoperire noua pe care o fac, continui sa fiu mirat de ce fauna bogata adaposteste locul care musteste de civilizatie - Bucuresti.

3 comentarii:

  1. Cât de frumos este nagâţul, nu am avut ocazia niciodată să îl văd în natură, ai făcut nişte poze minunate cu pasărea asta mândră... un articol excelent, abia aştept poveşti noi cu păsări. Felicitări!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. De cateva zile trei pasari superbe planeaza in zona fermei Pantelimon,din aceste poze am tras concluzia ca sunt sorecari.Sunt superbi!I-am vazut si in padurea di apropiere unde cred ca au cuibul.

    RăspundețiȘtergere