"Geniul omenesc nu va putea nicicând nascoci inventii mai desavârsite ca acelea create de natura, în care nu lipseste nimic si nimic nu-i de prisos. "

joi, 17 ianuarie 2013

Pasarile migratoare de iarna din Romania

Un articol cu poze si comentarii despre pasarile migratoare care pot fi observate iarna in Romania.

Pe timp de iarna, tara noastra este gazda pentru mai multe specii de pasari venite din nordul inghetat.

Cu alte cuvinte, Romania este "tara calda" pentru unele specii de pasari precum lebada de iarna, gasca cu gat rosu, rata mica, cocosarul, matasarul, cinteza de iarna, pasarea omatului, sorecarul incaltat...etc.

Mai sunt si pasari migratoare de vara care aleg sa ramana la noi atunci cand iernile sunt usoare. De exemplu : starcul cenusiu, egreta mare.

Alte specii de pasari apar doar in tranzit, uneori pentru perioade lungi de timp (saptamani, luni de zile) sau alteori accidental (o data la cativa ani) in functie de vremea din anul respectiv. Exemple : cufundarul polar, uliul pasar, pescarusul cu trei degete.

Cum vara care a trecut a fost secetoasa si mai slaba din punct de vedere "pasaristic", am sperat ca sezonul rece va aduce o schimbare in bine.
Si intr-adevar, sezonul rece a debutat promitator.

Inca din octombrie, am pozat cateva exemplare de cufundar polar (gavia artica) in penaj nuptial pe un lac din Bucuresti, specie care apare doar in tranzit la noi in tara.



In noiembrie, tot pe un lac din Bucuresti si tot in tranzit, am pozat un exemplar tanar de pescarus cu trei degete, o specie care apare foarte rar pe la noi.





Odata cu venirea sezonului rece, pe camp se inmultesc si pasarile de prada, cele mai multe venite din nord : sorecari comuni sau incaltati, soimi de iarna, soimi calatori, ereti vineti...etc. Pe langa acestea mai sunt si pasarile de prada sedentare, prezente tot timpul anului la noi : vanturei rosii, sorecari comuni, uli pasarari si porumbari. Predomina sorecarii comuni, aflati de multe ori in copacii de pe marginea drumului.

In iarna asta am pozat si filmat un sorecar incaltat dincolo de centura Bucurestiului, un oaspete care apare la noi doar in sezonul rece.







Sorecarul comun cuibareste in Romania, insa pe perioada iernii sunt multe exemplare venite din nord.



Aici am filmat un sorecar comun in timp ce se hranea dintr-un starv de caine.


Ghinionul face ca unii caini morti sunt otraviti.
Intr-o zi am gasit un sorecar mort langa un cadavru de caine din care se hranise.
Moment trist....
Oamenii au obiceiul sa otraveasca cainii de care nu mai au nevoie, dupa care arunca cadavrele pe camp. Toate pasarile care se hranesc cu starvuri, mor si ele in momentul in care mananca dintr-un astfel de les.



Aici o fotografie cu un vanturel rosu, pasare intalnita tot timpul anului la noi, insa mult mai usor de observat si pozat iarna :



Cand au venit gerul si primele zapezi de anul asta, au aparut pe camp stoluri mixte de cinteze de iarna, presuri galbene, presuri de stuf, canepari, sticleti, scatii.
Am vazut si stoluri de cocosari si de matasari.

Cinteze de iarna :



Postez si o poza cu o presura galbena. Este o pasare care poate fi vazuta tot timpul anului si la noi, insa iarna vin foarte multe exemplare din nord.



Este si an de invazie la matasari. Aici in sud, pe langa Bucuresti, apar o data la cativa ani.
Nu i-am vazut decat intr-o singura zi - un stol de minim 50 de exemplare intr-un parc din Bucuresti. Probabil ca s-au dus mai spre sud. Nu am reusit sa fac decat poze de la distanta. Sper sa mai apara pe aici in iarna asta.

Vreo cateva zeci de exemplare de starci cenusii in penaj de iarna, asteapta vreme mai buna pe o balta inghetata.



Huhurezul mic e o pasare care sta tot timpul anului la noi, insa este mult mai usor de observat iarna, cand nu mai sunt frunze in copaci.
Aici am pozat un exemplar in scorbura unui copac.





Este jumatatea lui ianuarie. Iarna adevarata este abia la inceput. Ninsorile grele vin abia de acum incolo. Sper ca ele sa aduca satisfactii si mai mari, iubitorilor de animale.

7 comentarii:

  1. Ce frumos e stolul de matasari! Sa vezi 50 de exemplare deodata, superb! Matasarul "meu" era un mascul singuratic, nu se vedea nici urma de stol prin apropiere.Probabil se hotarase sa ierneze pe cont propriu, nu statea cu multimea..Interesant ca au si comportamentul asta gregar (cu precadere) dar si indivizi solitari.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cand i-am vazut, matasarii faceau stol mixt cu cocosarii.
    Cand se mutau cocosarii, se mutau si ei.
    Cred ca erau in migratie, de aia stateau grup compact.

    RăspundețiȘtergere
  3. Si mai interesant..Citeam un material despre observarea matasarilor in Gorj in iarna 1937 si autorul nota ca localnicii le spuneau "sturzi motati".Mie nu mi se par ca seamana prea mult a sturzi dar e posibil ca sa fi fost o obisnuinta migrarea lor cu sturzii de iarna si oamenii doar sa fi observat si niste "sturzi" mai motati printre cocosari..

    RăspundețiȘtergere
  4. Super articolul, superbe pozele si filmuletele. In plus, m-ai ajutat sa indentific cinteza de iarna. Locuiesc in Bucuresti, langa cimitirul Izvorul Nou, o adevarata oaza de verdeata in care iarna sosesc pitigoi mari si pitigoi albastri, iar zilele acestea am zarit cinteze de iarna, insotite de un mugurar superb, cu o hainuta rosie stralucitoare. Din pacate, nu reusesc sa le fotografiez, zboara imediat ce ies in balcon.

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc !

    Blogul tau imi suna foarte cunoscut. In cautarile mele pe google, am dat de cateva ori de "casa cu perusi", dar nu imi mai amintesc acum despre ce articole era vorba.
    O sa-l urmaresc cu atentie de acum incolo. Imi face placere sa cunosc pasionati de fauna, fotografie.

    In general, pasarile sunt mult mai usor de pozat atunci cand este zapada.
    Anul asta am vazut intr-adevar multe cinteze de iarna.
    Am vazut si cativa mugurari in parcurile bucurestene, insa de regula stau sus, in varfurile copacilor unde sunt mai greu de pozat.

    Poate avem noroc si mai vine o zapada buna iarna asta ca sa mai facem niste poze.

    RăspundețiȘtergere
  6. Felicitati pentru imagini si informatii. Sper sa publicati cat mai multe materiale de acest gen. Usor usor incep sa apara si comunitatile de birdwatching in Romania. Romanul a inteles ca natura trebuie pastrata nealterata.

    RăspundețiȘtergere